22/08/11

Het Derde Energiepakket wordt in Vlaanderen omgezet

Context

Op 16 augustus 2011 verscheen in het Belgisch Staatsblad, ter omzetting van Richtlijn 2009/72/EG en Richtlijn 2009/73/EG, het Vlaams decreet van 8 juli 2011 houdende wijziging van de wet van 10 maart 1925 op de elektriciteitsvoorziening en het Energiedecreet van 8 mei 2009.

Dit decreet heeft voor velen die actief zijn in de energiesector belangrijke concrete gevolgen.

Nieuwe begrippen

Het decreet geeft gehalte aan belangrijke nieuwe begrippen vervat in het Derde Energiepakket, zoals slimme meters, gesloten en privédistributienetten en een andere invulling van achterliggende netgebruikers en afnemers. Nuance: waar Europa het concept ‘systeem' gebruikt, vult Vlaanderen als vanouds in door het concept ‘net'.

Bevoegdheden VREG

Zoals vereist wordt de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt in haar bevoegdheden versterkt. Wat opvalt is de potentieel verregaande tussenkomst van de VREG, gelet op de gedetailleerde beschrijving van de nieuwe bevoegdheden. Zo dient de VREG van nu af aan ook toezicht te houden op onder meer:
- De kwaliteit van de dienstverlening van de leveranciers, inclusief hun systemen van vooruitbetaling en de klachten van afnemers;
- De vrije toegang voor de afnemer tot zijn verbruiksgegevens
- De doeltreffendheid van de vrijmaking van de elektriciteits- en gasmarkt,inclusief de opvolging van de overstap- en afsluitpercentages en de
elektriciteits- en gasprijzen voor huishoudelijke afnemers.

Ook wordt de VREG nu uitdrukkelijk gemachtigd, wanneer nodig, voor het opleggen van maatregelen om de daadwerkelijke mededinging te bevorderen, bijvoorbeeld door het vergemakkelijken van de toegang tot het net ten behoeve van nieuwe productiecapaciteit.

Klachtenmechanisme en ombudsdienst

Partijen die een klacht hebben tegen een netbeheerder of een beheerder van een gesloten distributienet met betrekking tot diens verplichtingen, kunnen volgens een nu geijkte procedure het geschil schriftelijk ter beslechting voorleggen aan de VREG.

De VREG beslecht het geschil met een gemotiveerde en bindende beslissing binnen de twee maanden na ontvangst van de klacht. Enkel geschillen waarin een bemiddelingspoging door de VREG of door de ombudsdienst voor energie is geweest, kunnen worden voorgelegd ter beslechting.

Gesloten en privédistributienetten

Gevolggevend aan het Cityworks arrest van het Europees Hof van Justitie en aan artikel 28 van Richtlijnen 2009/72/EG en 2009/73/EG, voorziet het decreet in omstandige nieuwe rechtsregimes voor de aanleg en/of het beheer van gesloten distributienetten en privédistributienetten. Hierbij wordt bijzondere aandacht geschonken aan achterliggende afnemers en netgebruikers. Het concept ‘geografisch afgebakende locatie' wordt belangrijk voor de aflijning van de concepten.

Slimme meters

Het concept slimme meter doet zijn intrede in de Vlaamse regelgeving: een slimme meter wordt gedefinieerd als volgt: ‘een elektronische meter die energiestromen en aanverwante fysische grootheden meet en registreert en die uitgerust is met een tweerichtingscommunicatiemiddel dat ervoor zorgt dat de gegevens niet alleen lokaal, maar ook op afstand uitgelezen kunnen worden en dat de meter in staat is om op basis van de gegevens die hij lokaal of van op afstand ontvangt bepaalde acties uit te voeren'.

Het decreet voorziet dat de Vlaamse Regering uiterlijk op 3 september 2012 een economische evaluatie voorlegt aan het Vlaams Parlement van de kosten en baten voor de markt en de afnemers van de invoering van slimme meters voor elektriciteit en aardgas.

Switching

Tenslotte, niet onbelangrijk in de praktijk, stelt het decreet uitdrukkelijk dat als een afnemer wil veranderen van leverancier, dit binnen een termijn van drie weken na de ontvangst van dat bericht door de betrokken netbeheerder wordt geregeld, mits inachtneming van de contractuele voorwaarden van het bestaande leveringscontract.

dotted_texture