Wil jij in je organisatie minder energie en kostbare tijd verspillen aan vergaderen? Gemiddeld zit een voltijdse medewerker minstens 300 uur per jaar in meetings.
In deze training kaderen we het hoe, wat en waarom van vergaderen. Daarna krijg je tips en tricks om ook in jouw organisatie de vergaderingen efficiënter te organiseren.
Docent
Chantal Smedts | Master Certified Coach | mede-zaakvoerder Qlick
Thema's
Wat mag je verwachten?
We schetsen de belangrijkste fouten gemaakt tijdens vergaderingen. Maar ook het voorbereidende werk komt aan bod. We lichten de verschillende rollen toe die nodig zijn om een vergadering efficiënt te laten verlopen.
- Wat bereid je voor, wie nodig je uit en hoe communiceer je hierover
- De start: de vergadering openen, afspraken maken en kaders zetten
- Het verloop: hoe laat je iedereen aan het woord, blijf je bij de agenda en binnen de tijd. Ook leer je omgaan met ‘lastige’ deelnemers.
- De opvolging: opstellen van actieplannen en opvolging van afspraken
AGENDA
- Wat zijn de grootste fouten?
- Voor de start
- Afspraken bij aanvang
- Look & feel
- Online meetings
- Time keeping
- Discussies
- Ken je doel
- Controle houden
- Valkuilen
- De lastige deelnemer
- Nazorg