In oktober 2018 vaardigde de Raad voor Reclame aanbevelingen uit voor online influencers. Online influencers hebben de laatste jaren een opmars gemaakt en hebben heel wat invloed op (voornamelijk jonge) consumenten. Consumenten en zeker jongeren vinden het soms moeilijk om uit te maken of de influencer zijn eigen persoonlijke mening geeft of de boodschap van een onderneming, aldus de Raad. Deze aanbevelingen moet de consument beschermen en online influencers (of anderen die hiervan gebruik maken) helpen om de regels inzake reclame correct na te leven.
In essentie, dient elke commerciële communicatie duidelijk en als zodanig herkenbaar zijn. De communicatie moet daarnaast ook eerlijk zijn.¹
Dit betekent dat online influencers, wanneer ze niet hun eigen mening kenbaar maken, maar diensten of goederen van een onderneming tegen betaling promoten, duidelijk dienen aan te geven dat de boodschap in kwestie als een commerciële communicatie moet worden beschouwd. Dit kan onder meer door de bewoording reclame, advertentie of sponsoring te gebruiken, of te werken met hashtags zoals #spon, #adv, #prom of #reclame. De taal van de boodschap dient aangepast te worden aan het doelpubliek. Ook moeten deze woorden zichtbaar (en dus niet verstopt) zijn, alsook op de juiste manier en plaats worden vermeld zodat het doelpubliek de aard van de communicatie meteen begrijpt.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (het zelfregulerend orgaan van de Belgische reclamesector of ‘JEP’) controleert of influencers de aanbevelingen respecteren. Zij kan klachten ontvangen en behandelen. Voor een voorbeeld, zie onze nieuwsbrief van 17.04.2018.
De Raad voor de Reclame is de beroepsorganisatie die alle communicatieberoepen samenbrengt, deze worden vertegenwoordigd door hun respectievelijke verenigingen.
Voetnoten:
-
Consulteerbaar op https://www.jep.be/sites/default/files/rule_reccommendation/aanbevelingen_van_de_raad_voor_de_reclame_online_influencers_nl.pdf (laatst bezocht 14 december 2018)