Stel je voor ...
Je bedrijf staat bekend om zijn milieuvriendelijke producten. De lancering van jullie nieuwste lijn van huishoudapparaten is nakend. Met de verpakking en advertenties wil je vooral in de verf zetten dat de producten duurzaam zijn, gemaakt van gerecycleerde materialen én recycleerbaar.
Je marketingmanager stuurt je echter een e-mail waarin hij zijn bezorgdheid uit over de impact op de lancering van nieuwe regelgeving over greenwashing. Volgens hem moet je de lancering over een volledig nieuwe boeg gooien. Daar wil je het fijne van weten. Je roept je manager en legal counsel samen voor een meeting.
Even verduidelijken.
Op 28 februari 2024 hebben het Europees Parlement en de Raad een nieuwe richtlijn aangenomen in het kader van de Green Deal. De richtlijn wil consumenten beter informeren en beschermen tegen misleiding zodat ze duurzame keuzes kunnen maken.
De richtlijn wijzigt de richtlijn over consumentenrechten, die de verplichting bevat voor ondernemingen om consumenten precontractuele informatie te bezorgen. Ondernemingen zullen in de toekomst bijkomende informatie moeten verstrekken, bijvoorbeeld over:
- de repareerbaarheidsscore of de repareerbaarheid van het product;
- de minimumperiode waarin software-updates ter beschikking zijn; en
- de wettelijke conformiteitsgarantie en, indien toepasselijk, de commerciële levensduurgarantie.
De informatie over de garantie zal moeten worden verstrekt via een geharmoniseerde kennisgeving of geharmoniseerd etiket. De Europese Commissie zal de vorm en inhoud daarvan later dit jaar vastleggen, uiterlijk op 27 september 2025.
De richtlijn wijzigt ook de richtlijn over oneerlijke handelspraktijken. Door omzetting van deze richtlijn zijn misleidende handelspraktijken in alle EU-lidstaten verboden. De bepalingen met betrekking tot de verboden misleidende handelingen en omissies worden nu als volgt aangevuld:
- De voornaamste kenmerken waarover de consument kan worden misleid, zullen ook circulariteitsaspecten omvatten, zoals duurzaamheid, repareerbaarheid en recycleerbaarheid.
- Advertenties over irrelevante voordelen (bijvoorbeeld, “papier zonder plastic”) en claims over toekomstige milieuprestaties die niet zijn onderbouwd in een uitvoerig en realistisch uitvoeringsplan, zullen potentieel misleidende handelspraktijken zijn.
- Ondernemingen moeten hun vergelijkingsmethoden kenbaar maken als ze producten vergelijken op vlak van milieu- of sociale kenmerken of circulariteitsaspecten.
De richtlijn voegt ook nieuwe praktijken toe aan de zogeheten “zwarte lijst”. Zo zullen onder meer de volgende praktijken in de toekomst verboden zijn:
- het gebruik van een duurzaamheidskeurmerk dat niet op een certificeringsregeling is gebaseerd of niet is ingesteld door een overheidsinstantie;
- het maken van een generieke milieuclaim zonder voortreffelijke milieuprestaties te kunnen aantonen;
- het maken van een milieuclaim voor een volledig product terwijl de claim slechts op een bepaald aspect daarvan betrekking heeft;
- informatie achterhouden over de nadelige gevolgen van een software-update op de werking van een product;
- een software-update presenteren als noodzakelijk terwijl er alleen functionaliteitskenmerken mee worden verbeterd; en
- consumenten ertoe aanzetten de verbruiksartikelen van een goed eerder te vervangen dan om technische redenen nodig is (bijvoorbeeld, de consument via de instellingen van een printer aansporen de inktpatronen van de printer te vervangen voordat deze daadwerkelijk leeg zijn).
De lidstaten moeten de richtlijn uiterlijk op 27 maart 2026 omzetten in nationale wetgeving, en de nieuwe regels toepassen vanaf 27 september 2026.
In de toekomst zal je marketingteam dus rekening moeten houden met het strengere verbod op misleidende handelspraktijken. Als het je producten als "duurzaam" wil omschrijven, zal het dit niet kunnen claimen op basis van milieukenmerken alleen, maar moet het rekening houden met andere, bijvoorbeeld sociale kenmerken.
Concreet.
- De EU heeft op 28 februari 2024 een richtlijn aangenomen die duurzame keuzes van consumenten wil bevorderen.
- De Richtlijn Consumentenrechten wordt aangevuld. Ondernemingen zullen meer precontractuele informatieverplichtingen hebben ten aanzien van consumenten.
- Ook de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken wordt uitgebreid. De nieuwe regels leggen strengere verplichtingen op aan bedrijven om ervoor te zorgen dat hun milieuclaims betrouwbaarder, vergelijkbaar en wetenschappelijk onderbouwd zijn.
- De lidstaten moeten de richtlijn uiterlijk op 27 maart 2026 omzetten in nationale regelgeving en de regels toepassen vanaf 27 september 2026.