18/06/14

“U wint als de Rode Duivels winnen”: wat mag en niet mag bij acties rond de wereldbeker

Naar aanleiding van het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië lanceren verschillende ondernemingen thematische acties waarbij het winnen van een prijs afhankelijk is van winst in Rio de Janeiro op 13 juli 2014. Bij sommige acties win je effectief een prijs, andere handelaars houden een cashbackactie waarbij de terugbetaling oploopt naarmate de Rode Duivels evolueren in het tornooi. Zijn deze acties toegelaten? Of hangen er voorwaarden aan vast?


Mijn promotieactie als wedstrijd of weddenschap?

Niet elke promotionele actie kan beschouwd worden als een wedstrijd. Indien bij aankoop eenzelfde geschenk wordt geleverd of terugbetaling van een gelijk gedeelte van de aankoopprijs wordt beloofd, kan niet gesproken worden van een wedstrijd.

Het wordt anders wanneer de uitkomst door onafhankelijke factoren wordt bepaald en leidt tot een verschil in behandeling van de verschillende deelnemers: wanneer bijvoorbeeld een voordeel aan slechts enkele deelnemers wordt toegekend of wanneer het voordeel verschilt in hoogte of grootte. Dit kan beschouwd worden als een spel of weddenschap.

Indien de uitkomst bepaald wordt door een bepaalde inspanning vanwege de deelnemers, spreken we doorgaans van een wedstrijd.

Kansspelen of loterijen?

Van zodra we te maken hebben met een wedstrijd, spel of weddenschap, kan het zijn dat een actie beschouwd wordt als een kansspel of een loterij.

Van loterijen is sprake wanneer een spel wordt aangeboden waarbij de kans op winst van een vermogensvoordeel grotendeels afhangt van het toeval of het lot. Maar loterijen zijn algemeen verboden in België en de uitzondering van de tombola is doorgaans te omslachtig voor eenvoudige commerciële acties.

Van kansspelen is sprake wanneer een spel of wedstrijd wordt georganiseerd waarbij een inzet wordt gevraagd dat onderhevig is aan winst of verlies en waarbij het toeval, zelfs minimaal, de winnaars of hun prijzen bepaalt. Kansspelen zijn op zich niet verboden in België, maar ze zijn wel streng gereglementeerd en staan onder toezicht van de Kansspelcommissie.

Hoe wetgeving op kansspelen en loterijen vermijden?

De organisatie van een commerciële actie wordt best zo licht en soepel mogelijk gehouden om interessant te zijn. De wetgeving op kansspelen en loterijen wordt best vermeden.

De Kansspelwet is niet van toepassing van zodra één van de constitutieve elementen uit de definitie ontbreekt, waarbij voornamelijk het aspect “inzet” en “toeval” de twee belangrijkste zijn. Van zodra geen inzet gevraagd wordt of iedere vorm van toeval wordt uitgesloten, valt de actie niet onder de Kansspelwet.

In de meeste gevallen is de actie volledig gratis en wordt er dus geen inzet gevraagd. Toch bestaat ook dan nog een risico op kwalificatie als loterij, want ook gratis weddenschappen kunnen beschouwd worden als loterijen. Dit laatste aspect wordt verholpen door de invloed van het lot of toeval zo maximaal mogelijk uit te sluiten.

Hoe sluit ik de invloed van toeval of lot uit?

Om de impact van het toeval of lot op de uitkomst van de wedstrijd uit te sluiten, moet een uitdaging in de wedstrijd worden ingebouwd waarbij de kennis of de behendigheid van de deelnemer op de proef wordt gesteld. De meeste promotionele acties omvatten dan ook een quizvraag of een proef.

En als Vincent Kompany de wereldbeker in de lucht houdt?

Wedstrijden waarbij het bedrag van een cashback of het winnen van een prijs afhankelijk wordt gemaakt van winst van de Rode Duivels op het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilië kan op zich beschouwd worden als een kansspel of loterij. Het toeval speelt hier grotendeels.

Om dit risico uit te sluiten, dient de organisator de deelname aan de actie gratis te maken én één of meerdere prijsvragen of opdrachten in te bouwen zodat het toeval wordt beperkt.

En nu maar hopen dat ze winnen!

dotted_texture